Alla inlägg under juli 2009

Av Pernilla - 31 juli 2009 14:41

Igår var det konsert som stod på programmet. Jag skulle jobba som vaktmästare medan Sofia Källgren hade konsert i kyrkan. Det var helt underbart! Efter att jag hade sålt både biljetter och skivor, lyssnat på den underbara konserten så blev jag (och de andra som hjälpt till) belönade med varsin signeradskiva=D Sofia och hennes pianist Martin var underbara människor och jag hoppas verkligen att jag jobbar nästa gång de kommer.

VILKA TALANGER!


Nu har ja precis varit ute med vovvarna på en härlig promenad, så nu ska jag packa innan det drar iväg till Borgholm och Kakan. Resten av helgen tillbringar jag hos pojken, så förvänta er inte uppdateringar fören på måndag :P

Av Pernilla - 29 juli 2009 21:23

Idag har jag ägnat kvällen åt motion.

Det började lite smått med att jag började titta på VM i simmining i Rom. Men när Phelps bättrade på sitt eget världsrekord för sjunde gången och vann ännu en gång och alltså inte missade guldet som igår, då det var den största skandalen "Phelps förlorar (alltså tar silver ist för guld) för första gången i sin karroär" så försvann alla spänning och jag nappade snabbt då mor frågade om en promenad med henne och vovarna kunde locka.


Som alltid när mor och jag promenerar så får man räkna med att ta sig över både stockar och sten, bli jagade av kor och en massa skitsnack. Och tror det eller ej men det är nästan lika kul varje gång. Som vanligt så ägnades det mycket ord åt hundar, min kommande flytt och killar.


Jag börjar sakta men säkert inse att jag snart kommer bo mycket långt ifrån "hemma"  och det är fruktansvärt läskigt! För just nu känner jag ju absolut ingen där så trots att jag ser fram emot med spänning att flytta hemifrån, testa något nytt, så känner jag ju faktiskt INGEN i Uppsala. Så när jag tänker på min själv i Uppsala så tänker jag på en klumpig lantis som pratar lite konstigt och saknar sin pojk nästan patetiskt mycket. För att vara ärlig tror jag dock inte det kommer bli så, enligt det schemat vi fått så känns det som om man måste vara totalt frånvarande i en månad för att inte lära känna någon. De s.k "småttingeveckorna" verkar vara skolans sätt att tvinga oss ut ur våran ensamhet och in i gemenskapen. Och om det funkar så har jag inget annat att säga än; TACK GODE GUD FÖR DET!


 Nehe imon blir det en lååång dag på jobbet och det verkar som om far råkade få i sig en lite väl mycket köttfärsås, så måste komma på en ny lunch innan jag kryper i kojs.


Sov gott :)

Av Pernilla - 28 juli 2009 22:57

Dagens rätt blev lufsa, ölands nationalrätt och supergott! Tyvärr hittade jag inget recept hemma (vilket senare visade sig bero på att det heter potatispannkaka på alla andra språk än öländska). Internet kom dock till min hjälp och den underbara matbloggen "kryddburken".


Detta behöver du(för fyra personer + lunchlåda):

15 stora potatisar

4 dl vetemjöl

5 dl mjölk

1 st ägg

rimmat fläsk


Skala och riv potatisen.

Blanda sedan ihop mjöl, mjölk och ägg (ha även i lite salt om du vill). Blanda smeten med den rivna potatisen och häll i en långpanna (smörjd).

Avsluta med att skiva upp fläsket i centimetertjocka skivor och lägg ovanpå. In i ungnen i ca 1 tim i 250 grader.


Servera med råröda lingon.


Hade aldrig lyckats utan kryddburken så besök henne gärna!

http://kryddburken.wordpress.com/

Av Pernilla - 27 juli 2009 22:16

Idag har det vart tårtkalas med hemmabakad tårta hos familjen, far har fyllt år och det måste man ju fira! Så tårta med ljus och presenter blev det. Det hela var menat som en överraskning och även om vi barn kanske inte lyckades totalt med just det momentet så tror jag att det blev uppskattat. Det är ju som sagt tanken som räknas.


Dagen avslutades med en promenad med mor, syster och vovvar i den härliga naturen som är fylld av får- och kobajs....


Men nu är ännu en måndag avklarad och jag är redo för att ge mig på en tisdag!

Av Pernilla - 25 juli 2009 22:41

Började inte jobba förens runt klockan sju ikväll vilket är mycket ovanligt och gav mig den underbara känslan av att ha hur mycket tid som helst. Så att jag betsämde mig för att göra piroger med köttfärsfyllning för första gången i mitt liv kan väl inte anses vara konstigt, eller?


I vilket fall som så började jag med mina underbara piroger runt femtiden och blev klar ungefär en timme senare vilket gjorde att jag plötsligt hamnade i tidsnöd! Så jag slängde i mig maten, lämnade min syster själv vid matborde sprang och bytte om för att ge mig iväg.


Självklart stod redan sångfåglen som skulle gästa jobbet med sällskap och väntade när jag kom, men efter en snabb ursäkt var allt bra. Jobbet gick helt utan problem och jag satt och njöt av den underbara musiken vi fick höra (trots att jag inte förstod särskilt mycket av texten), men det är väl fördelen med musik den kan höras på så många olika sätt och helt utan språk.


Efter att ha jobbat tre timmar återvände jag hem för att finna huset fullt av.... piroger!!!  Jag har i min iver att laga mat lyckats producera piroger till ett helt kompani vilket betyder att det kommer spruta piroger ur öronen på oss lagom till att mor och far kommer hem.


Aja ett problem i taget, nu ska ja hänga upp tvätten för att sedan dundra i säng, är ju en jobbadag i morgon med.

Av Pernilla - 21 juli 2009 11:00

Vilken kväll gårdagen bjöd på!!


Det hela började med att jag genom en turlig slump fick en ledig måndag :D Syster och jag bestämde oss för att ta tillfället i akt och ha lite kvalitets tid tillsammans och vad passar då bättre än bio? Ett ställe där båda kan njuta tillsammans utan att känna press att prata eller riskera att börja en kärvänligt men ack så högljudt syskongräl.


Vi hade redan bestämt oss för att se Harry Potter och halvblodsprinsen då vi båda är sedan länge inbitna HP-fans. Av olika anledningar kunde vi inte boka några biljetter och ja, som ni kan förstå var biljetterna slut när vi kom fram i kön till bion, men genom ett infall från min sida så köpte vi ist två biljetter till Ice Age 3: det våras för dinosaurier. GUD VILKET BRA INFALL!


Filmen var superbra och den lilla vesslan Buck : dinosuriejägaren var underbar! Med repliker som "För tre månader sedan, jag vaknade upp nygift med en annanas, en grymt ful annanas, men jag älskare henne!" så fångade han våra hjärtan.


Filmen tog slut vid halv niotiden och då fick jag ett nytt infall, ska vi inte se om det finns några biljetter kvar till HP6:s nioföreställning? Det visade sig finnas två platser kvar som vi snabbt haffade och så lyckades vi se vår älskade Harry Potter. Självklart var filmen underbar, min ända inväning var att den är lite väl mörk. Syster påpekade dock att det är ju även boken.


En underbar kväll med syster yster, en kväll fylld med underbara filmer och inget godis. Jag är lycklig.

Av Pernilla - 19 juli 2009 21:28

Halleluja!


MItt under dagens shopping bestyr så ringen en kvinna å frågar om jag fortfarande är intresserad av ett rum i en dubblett med egen ingång i Sunnersta, KLART JAG ÄR! Så vips, innan jag visste ordet av så har man blivit inneboende, sitter och väntar på att kvinnan ska ringa uppmig så att pengar kjan överföras och det hela bli officielt. För att vara riktigt ärlig så oroar jag mig lite över att hon inte ringt än, men men hon är faktiskt på semester så tiden är ju lit emer dubjektiv för henne.


Mor och far har sedan i lördags varit iväg på semester till det stora okänd (Norrland), jag hoppas att dem har trevligt och verkligen tar det lungt. Medan vi här hemma kämpar med åska som leder till strömavbrott som leder till en galen frys för vår del och en galen telefon för mormor. Och även om frysen verkar lugna ner sig så går det inte lika bra för den stackars telefonen.


Får se om man hinner med lite bloggande framöver men nu är det Mafia Wars som gäller :P


Ha det gött

Av Pernilla - 11 juli 2009 22:56

HJÄLP!


Har äntlingen fått antagningsbeskeden och har kommit in på agronomprogrammet husdjur på  SLU (sveriges lantbruks universitet) i Uppsala. Problemet är att jag måste få tag på någonstans att bo!! =O


Paniken har tagit fart så här kommer en liten "annons":


Jag blir 19år i år och är en både skötsam och ordningssam blivande student som söker rum eller lägenhet i närheten av Ultuna. Jag är både rökfri och hudjursfri. Hoppas det är någon som känner sig träffad och som vill hyra ut.


ha det bra :P

Ovido - Quiz & Flashcards