Alla inlägg under augusti 2009

Av Pernilla - 21 augusti 2009 19:03

Idag har mor, syster och jag spenderat en heldag i stan för att inhandla deverse förnödenhet inför flytten.


Efter en mysig början på innerstan där det köptes tajta, tajata, gråa (!) jeans så började den verkliga "flyttshoppingen". Clase Ohlsson blev av med flyttlådor och vattenkokare och sedan bar det av ut mot IKEA.


Vi intog ikea som en enad front och började pricka av min lilla lista. När vi kommit förbi ungefär hälften och insett att vi behövde en vagn så var det dags för depåstopp. Det blev cheescake för två och en kaka till mor. Efter ett samtal med pojkvännen och efter att funnit en vagn var vi på banan igen.


När vi lämnade Ikea hade jag lyckats pricka av min lista och även mor hade lyckats hitta vad hon sökte, stckars syster däremot var tvungen att komma på återbesök.


Efter shoppingen bar det av till pojkvännen som blev övertalad att följa med en snabbis in till stan för att säga farväl den den blivande londontjejen. Och en snabbis blev det, efter två drinkar, varav pojken romantiskt nog bjöd på en och den andra blev min nya favorit (som inte kallas orgasm för intet!), blev det dags för hemfärd för ett trött sockeräpple.


Ett steg närmare flytten och ännu ett farväl, mitt hjärta klarar inte av mer av denna väntan och nostalgi. Man blir ju sjuk av mindre!  

Av Pernilla - 19 augusti 2009 00:00

Idag är dagen då Kalmartjejen nr 1 fyller 19år!

Detta har firats med utgång till stadens uteställen =P Det var mycket roligt folk och mycket dans, dessutom var det en andra chans att säga hej då till läraren, apotekaren och lumparkillen!


Under förfesten bestämmdes även att jag, kalmartjejen och söttrollet ska säga hej då med en kräftskiva nästa vecka =D


Dags att sova och ta nya tag imorgon....

Grattis gumman!

Av Pernilla - 13 augusti 2009 22:00

Mitt liv i Uppsala har inofficiellt tagit sin början.


Idag på morgonen satte sig tre galna tjejer i en bil som kom att under dagen tankas två ggr, stå i timmlång bilkö och inte komma hem igen förän den tillarygga lagt sig 101mil.


Det var jag, mor och syster. Vi begav oss iväg till Uppsala för att ta en titt på mitt rum i Sunnersta och för att träffa mina hyresvärdar. Med hjälp av vår underbara ljusrosa gps så undvek vi problem hela vägen upp. Vi klarade oss helt galant i Norrköping och missade till och med rusningstrafiken i Sthlm. Så efter ca sex timmar befann vi oss i mitt nya boende. Puminmamman kom för att hälsa på oss tsm med Snö, den underbara pumin som tog våra hjärtan, men jag tror nog att vi lyckades ta hans med, vilket antagligen hjälpte till att öppna en dörr mellan oss och pumin mamman.


Boendet var byggt i ett garage och bestod av ett svartvitt kök som direkt gav mig känslan av att jag hade hittat rätt, ett stort helkaklat badrum med dusch och golvvärme och två rum. Frågan var; vilket rum ville jag ha?


Rummen var lika stora, men annars rätt olika.

Rum nr 1: Stort fönster i östligriktning med mkt ljus och pasienner, ett stort härligt skrivbord, två garderober, två bokhyllor, en fotölj, säng, sängbord och hängare. Det som inte föll mig i smaken var den extemt gula fondväggen och att garderoberna inte matchade alls.

Rum nr 2: Tre små garagefönster i nordlig riktning som inte släppte in så mkt ljus, en garderob, en underbar vit byrå, ett bord till skrivbord, men med en underbar hylla över och två små sängbord. Detta rummet var mkt svalare och hade en härlig blå fondvägg och jag blev kär i byrån, men å andra sidan fanns det inte så bra med förvaringsutrymme...

Så vilket skulle det bli? Svårt...vi tjejer var inet överens, men tillslut enades vi om rum nr.....*trumvirvel*...1!!!!


Jag behöver mkt förvaringsutrymme och dessutom tror jag det blir snyggare när jag får göra min egen touch på det, lär bli ett afrika tema, för så tror jag att den gula väggen passar in bättre. Så efter att valt rum, ställt in en låda med grejer (JAG ÄR INFLYTTAD!!! =D) och tagit en ficka med hyresvärdarna (som var helt underbara, puminmamman var hundmänniska precis som vi och mannen va "bonpojk" precis som vi) så begav vi oss av hemåt. Denna gången var det dock inte lika lätt.


Men efter att suttit fast i sthlmstrafiken i extremt ösregn i ca 1,5h och tagit oss runt vägbygget i Norrköping så bar det raka vägen hem. Och trots att jag nu fysikt varit i mitt nya "hem" och "hemstad" så känns det fortfrande inte verkligt, känslan ifrån igår har inet försvunnit. Och allt jag kan tänka på är allt jag kommer att sakna, och alla som inet kmr kunna vara med mig på nya äventyr....


Rummet är underbart, människorna är underbara, hunden är underbar, livet är underbart...men ändå ett sandkorn av rädsla, oro och sorg


Av Pernilla - 12 augusti 2009 23:30

Vilken dag!

 Det började med en shoppingrunda tsm med Fia från skogen. Men efter fika och skvaller var det dags att säga hej då. Det blev en kort träff men en härlig och behövlig sådan. Under tiden fick jag ett samtal från grispojkens flickvän som berättade att en avskedsmiddag höll på att planeras till samma kväll. Så stressen satt snabbt in och fick mig att skynd hem, men inte utan att jag stannade för en promenad runt borgen eller snarare i "mittlandsskogen" som somliga kallar det... Promenaden började bra med solsken och fågelkvitter men slutade i språngmarsch undan regnet!


Väl hemma hann jag packa en halv låda med krimskrams och böcker innan nervositeten inför flytten verkligen satte in. Med hjälp av mor och far blev mina flyttlådor, en flyttlåda. Efter att ha piffat till mig något så bar det av till bron där förfest hos Lumparpojken var obligatorisk.


Där satt vi nästan hela gänget och filosoferade om framtiden, jag frågade vad alla skulle göra härnäst där av namnen; det var jag, Uppsalatjejen, grispojkens flickvän blev Nässjöbon och han Jönköpingkillen, sedan var det Göteborgaren, Läraren, Apotekaren, Eskilstunakillen och Lumparkillen. Senare anslöt sig även ÖBgrabben och Kalmartjejen.  


Vi tog bussen över bron och begav oss mot resturangen där åt vi gott och pratade framtid, baktid (minnen) och annat smått och gott. Läraren tsm med Apotekaren och Lumparkillen med Jönköpingskillen testade den ädla konsten med kareoke med hjälp av "Band on the run" och "Teddybjörnen Fredriksson". Intressanta tolkningar där grabbar! Det blev helt enkelt en mkt lyckad kväll. När slutet närmade sig så blev det både tårar och kramkalas.


Trots vår avskedsmiddag känns det inte verkligt. Jag kan inte fatta att det är vi som flyttar och blir stora! Tack för en underbar kväll, en underbar tid och underbara minnen! Jag kommer sakna er allihop!  

Av Pernilla - 3 augusti 2009 22:35

Slutet på en underbar långhelg närmar sig och det är dags för lite uppdatering här i bloggvärlden.


I fredags for kosan upp till Borgholm och Kakan. Där tacos, te och tjejsnack flödade. En promenad vid klockan 4.00 på morgonen fick avsluta allt vårt "catching up". Dessutom lyckades hon göra mig till en spelnörd på bara fem minuter! Lördagen började underbart med frukost på varandan och två bikiniflickor i solen. Innan hemresan var det såklart underbar öländsk glass som gällde, mormor och italienska apelsin rekomenderas, för att inte tala om banan och nutello!! Tack för allt gumman!


Helgen fortsatte med mys hos pojken där vi njöt av film och hemmagjord vaniljpudding/pannacotta. En lat och mysig helg hos honom var precis vad jag behövde!


Måndagen blev ledig dag och detta firades med sovmorgon. Sedan var det dags att leka med pizzabagarens flickvän. Vi plockade vinbär tills händerna var både klibbiga och röda. Och förutom kakor och yatzy så lyckades vi övervinna alla bak-problem (okej nästan alla, hade ju inget recept så det blev ju som det blev) och aslutade dagen med en väldigt okladdig kladdkaka. Kommer sakna dig massor nu när det är dags att skiljas åt!


Men pga min sena hemkomst från denna underbara helg så var jag tvungen att snabbt slänga ihop en lunch till morgondagen. Vilket helt enkelt fick bli vad som fanns i kylskåpet.


1st Tortillas med rester och lätt sallad: 

 2st Tortillas bröd

 100g  ost

(valfri fyllning)


Min fylling:

25g överbliven marinerad kycklingbitar

2 skivor Kalmar korv

1st annanas ringar

allaround krydda


Sallad:

25g blandad sallad

2 st annanas ringar

körsbärstomater


Ovido - Quiz & Flashcards