Alla inlägg under oktober 2010

Av Pernilla - 30 oktober 2010 18:37

Jag pluggar inför tenta....igen.


Det viktigaste (och roligaste) när man tentapluggar är pauserna. Det är nämligen så att inget tentaplugg är värt att lägga tid på om man inte tar pauser ibland. Av någon outgrundlig anledning har mina pauser i allt mer grad kommit att bestå av "jag ska bara läsa ett kapitel ....till i "Brisinger"" och "men nu kan jag faktiskt unna mig ett avsnitt av "the legense of the seeker"". Jag upptäcker också att mina tankar oftare och oftare vandrar iväg... "hur går det för ergaon?", "kommer richarde och kahlen någonsin få varandra?".


Hjälp mig! Vad är det som händer? Kan det vara så att mikrobiologin och så drar fram den lilla fantasynörd jag har inom mig eller är det bara en vanlig verklighetsflykt som får mig att finna tröst i drakarn och hjältarnas land?


Men det kanske inte är så farligt? Det kanske som sagt bara är tentapluggandet som påverkar mig på ett sådant här sätt? Kankse återgår jag till att läsa biografer om psyksjuka tonåringar efter tentan?

Fast sen igen, i ärlighetens namn vet jag inte ens om jag vill att det ska ta slut.


Nu har dena paus varat nog så länge. See You

 

p.s för att vara helt ärlig så har jag lovat mig själv att om jag klara alla tre tentorna så ska jag låta första delen av "Avatar: den sista luftbendaren" att trilla ner i min brevlåda d.s

Av Pernilla - 28 oktober 2010 18:48

Har fortfarande ont i tån, men är mycket bättre idag. Dessutom skämde jag och en av värmlandstöserna bort oss med lunch på norrlands. Ärtsoppa med pannkakor en torsdagslunch är inte helt fel!

Därefter var det lite shopping som gällde innan vi promenerade hem. Sen dess har jag pluggat mikrobiologi (okej jag somnade en stund över boken så inte riktigt hela tiden). Men det är sjukt svårt att veta vad man ska plugga på   Har lite ångest faktiskt.


På labben idag tittade vi på svampar i mikroskop (alltså typ mögel). Det var JÄTTESPÄNNANDE!! Kalla mig nörd men det e superkul att pilla på mikroskopet (när jag inte blir åksjuk av att swicha fram över preparatet). Vet ni till exempel att dem bär afroperuker med dreads?


Nehe åter till plugget ....

Av Pernilla - 27 oktober 2010 20:58

Det händer så mycket att jag hinner något alls!


Igår skrev jag statistiktenta, det gick väl sådär. Hade pluggat mycket inför så lite besviken på att det inte kändes lättare. På kvällen åkte jag buss till salabacke för att mysa med FiQsarna och äta uppsalas godaste pizza. Detta lyckades jag bra med, vi hade supertrevligt! Det som inte gick riktigt lika bra var att gå å lägga sig efteråt.


Jag kommer hem vid halv elva och dänger näst minsta tån rakt in i hjulet på skrivbordsstolen, fäller en tår innan jag tar mig i kragen och tänker att det har gått över tills i morgon. Ack så fel jag hade! Vaknade gång på gång under natten av den tilltagande smärtan i min numera blåa svullna tå =O. Morgonen kommer utan nåd och jag tvingas tejpa tån innan jag snyftandes äter frukost och smsar mamma för att fråga vad man gör när en tå är av. Svaret; äter en värktablett och kryar på sig.

Eftersom att jag har punka på cyklen så får det blli buss till skolan, men då måste skorna på. Efter att mycket försiktigt tvingat på skon kan jag inte bita ihop längre utan gråter nästintill hejdlöst hela vägen till busshållsplatsen.....

Ett antal värktabletter och timmar senare är tån fortfarande öm, går ej att böja, svullen och blå MEN jag gråter inte längre och jag linkar nästan inte alls. Förhoppningsvis så har jag "bara" stukat tån och kommer att må

fingemang om några dar igen. Men tro inte att jag inte hinner gnälla en hel del till innan dess!


Nähe nu har jag inte tid med det här med, runt hörnet väntar mikrobiologitentan på att få smula oss väna studenter till bitar så får försöka läsa om bakteriell konjugation innan jag somnar.


i had a bad day

Av Pernilla - 22 oktober 2010 16:03

Alla väsnas så

men här är det tyst

vakuum i mitt sinne

vakuum  i mitt minne

 

Du stör så

ser du inte

här är det tyst

le om du vill 

jag väntar lite till

 

får inte plats med mer

här e fullt

det är tyst och ljudligt

och jag hittar inte ut

kommer du in?

jag väntar lite till

 

allting impolderar

en explosion

utan ljud

utan färg

vakuum i mitt sinne

vakuum i mitt minne

 

Av Pernilla - 4 oktober 2010 17:21

Idag har det vart en ganska jobbig dag, mycket att tänka på och har grym hemlängtan! Så då var det tur att det vart kanelbullens dag så man kunde ta sig en kanelis och en te för 5 spänn   


Blev inget plugg igår eftersom att jag somnade i sängen efter utflykten till fjällnora så tänkte sätta mig lite nu. Köpte dessutom boken till fysologikursen, 1050 kr (!) gick på detta sätt upp i rök... men men, det är väl det som pengarna ska gå till antar jag.  


Strax ska jag cykla ner till lutis och handla inför Fiq i morgon och sen ska jag väl plugga och träna, men först ska jag äta lite. Får väl bli lite macka med godisost på, har inte så stor aptit idag. Har ju ett nudelpaket så det kanske blir det.


Nehe nu får jag väl sätta igång med allt detta.

puss å kram

Av Pernilla - 3 oktober 2010 20:55

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där.

Vi ser ju inga stjärnor där intet mörker är.

I ljusa irisringen du bär en mörk pupill ty mörkt är allt som ljuset med bävan längtar till. 

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där. 

Var inte rädd för mörkret, som ljusets hjärta bär.

                                                  
   

                                                  
          -psalm 797  

Av Pernilla - 2 oktober 2010 12:10

Sitter och lyssnar på John Meyer och känner mig allmänt nere, tror det är hösten som kommit i fatt mig. Löven utanför mitt fönster är inte längre vackert gul och röda med klar höstsol bakom utan bara bruna och vissna. Fast å andra sidan kanske det inte har något med hösten att göra över huvudtaget utan bara med det faktum att det händer lite väl mycket just nu. Fast troligast är att det har att göra med att jag har lite hemlängtan, men som tur är ska jag åka hem nästa fredag då älskling fyller år (måste komma på en present, några tips?)


Men det händer en massa kul också. Snart ska jag cykla till stadsträdgården och gå på loppis med f.d rumskompisen och senare kanske det blir en sväng till oktoberfesten. I morgon hoppas vi suparhjälteflickor på vackert väder så vi kan ta en tur ut till fjällnora och grilla korv.


Försöker faktiskt hinna med att plugga också, vi hade lite plugg dag igår så blev klar med labrapporeten och kom ifatt i matten, så nu ska jag bara komma ifatt med mikrobiologin också. Har ängnat de senaste två timmarna åt att läsa om protoister, det ni! Då går det åt en hel del te xD


Nehe nu måste jag städa rummet om det blir fika här efter loppisen.


Vill gå på bio snart, nån som vill med/vet ngn bra film?


Ovido - Quiz & Flashcards