Alla inlägg under februari 2010

Av Pernilla - 23 februari 2010 21:07

Lyckades pallra mig iväg på träning även idag och får nog strax krypa i säng innan träningsvärken slår till med full kraft. Fick också klart från skolan idag att kunna labbgrupp den veckan jag ska till fjällen, så nu hoppas jag bara att mamma och pappa hittar någon som kan ta ladugården.

Resten av veckan får jag akta mig noga för att inte bryta mitt löfte till pojkvännen och stressa ihjäl mig trots allt! Men det ska nog gå bra.


Under lunchen idag så drog mina kära tjejer sitt strå till stacken och gav mig idéer till kvällens måltid som blev en underbar spentasoppa. Precis lika gott som ni sa att det skulle vara!


Spentarsoppa (en liter)

 

1 liten lök

färsk eller frusen spenat efter egen smak

2 grönsaksbuljongtärningar

12 dl vatten

1-2 dl matlagningsgrädde

salt

peppar

gräddfil


hacka och stek lök tillsammans med spenat. Häll i vatten och buljongtärningar. Låt koka ca 10 min. Häll i grädde, salta, peppra och mixa ihop med stavmixer. Servera med en klick gräddfil och ostknäckemacka. Lätt som en plätt! Enjoy!

  

Av Pernilla - 22 februari 2010 23:10

snabb uppdatering. Händer mycket just nu. Ska ringa ansgar i morgon och tacka ja till rummet. Morfar har både hunnit in och ut från intensiven och jag har hunnit börja träna. OS går bra just nu och jag njuter, ska dock slänga min matta kropp i säng och sött somna. Men innan dess ska jag lämna er med ett mellanmålstips de luxe inspirerat av neah.



     

Behöver jag ens förklara? kräftstjärtar, keso och avokado, vad kan bli fel?

Av Pernilla - 18 februari 2010 19:47


idag har vart en fortsatt bra dag. Helt ledig! Blev väckt av neah vid åtta då visa messar att tentaresultaten ligger på näten. Blev överlycklig när resultatet kommer upp på skärmen, MVG!    Där efter har vi vart i stan och köpt kläder och mat. Här hemma har jag äntligen beställt kursböckerna! Dessutom ringde vaktmästaren och frågade om jag ville jobba där i sommar igen. OM JAG VILL! ...lite leker och det känns bra nu.


Gjorde lax och broccolipaj för någon dag sedan, vilket var underbart!

du behöver: (4 port,)

Paj

6 dl vetemjöl

2-3 msk vatten

100g smör

Fyllning

400g lax

ett broccoli huvud

2 ägg

1dl creme fraich

1 dl mjölk

riven ost

citronpeppar

salt


börja med att göra degen och förgrädda ca 10 min i 250 grader. Koka broccolin. Blanda mjölk, creme fraich, ägg, ost och kryddor till en stanning. lägg laxbitar och broccoli i pajen, häll över stanningen och sätt i ugnen på 200grader tills stanningen stelnat, ca 20 min.

Superenkelt, supergott!

       

Av Pernilla - 17 februari 2010 22:32

Vilken dag!

Dagen började med gröt med äppelbitar och tranbär, kan det bli bättre?

Sedan fortsatte den med godkända labbrapporter och Fiq med semlor och neah 

Efter Fiq blev det yoga-pass med neah, ett pass som efter gårdagens step styrka pass, visade precis var träningsvärken satt!

Dessutom ringde dem och berättade att det finns ett rum ledigt från och med April och rumskompisen berättade att det finns en stor chans att vi får tag i en trea tillsammans. Hoppas livet fortsätter på detta sätt, från klarhet från klarhet!


Efter tentan i måndags avslutade vi med en middag på Kalmar nation, vilket inte var helt fel. Billig, god mat ska icke underskattas! På damernas satt denna humoristiska lapp :   

Nu är det OS med herrenas curling som gäller, för i morgon är det ledigt! =D  

Av Pernilla - 15 februari 2010 12:32

Tentan avklarad. Känns bra, men tyckte tentan var svårare än övningstentorna...

Gick hem från GC och såg en underbar trädgård med massor av fågelholkar, bord och talgkottar. Såg supermysigt ut. Önskar jag hade en trädgård som jag kunde mata fåglar i.

-------------------------------------

När jag blir stor

vill jag ha ett fågelbord

utanför mitt fönster

 

Där ska finnas plats för alla

och frön i alla smaker

 

Och jag ska inte ha någon katt

som man matar med singoalla

 

för när jag blir stor

ska jag ha ett fågelbord

utanför mitt fönster!

Av Pernilla - 14 februari 2010 22:22

Blev en riktigt mysig dag trots att pojkvännen befinner sig 50mil söder ut. Rumskompisen bjöd på qinuasallad och vitlökskorv. Mumsigt! riktigt gott var det. Efter maten blev det promenad med rumskamraten ner till vattnet, där vi klättrade i träd, plumsade i snön och gick på isen tillsammans med diverse isfiskare och långskidsåkare.


Efter en stunds pluggande och mycket OS blev det promenad till affären där göttgött till tentan och kvällen. Kvällen avslutades med tentaplugg och klämmackor med drömyoughurt till efterrätt. Tillslut spenderades en lång stund på telefonen med pojkvännen.


Hade kamran med mig ut idag i det fina vädret så enjoy!


"det ser ut som en flintis"

            

 


Av Pernilla - 12 februari 2010 19:55

Vilken dag! Missade bussen till Lutis och höll på att missa en andra gång! (Tror det var ungefär alla fibrer i kroppen som försökte undvika kemiplugg.) 


Kom fram lagom till våffeldags, Blev våfflor med glass och jordgubbssylt. MUMS! Lyckades faktiskt plugga lite också, även om trötthetsflummet satt i ganska tidigt... men vi skyller på våfflorna! Eller vad säger ni tjejer?  


Upptäckte att det var ganska kul att promenera i stan idag. (Tog ju dessutom fel buss så fick gå en bra bit innan kom fram.) De majestätiska träden hade byts ut mot hus och galna hundar mot inte llika galna människor. Men människorna var minst lika intressanta. Såg en äldre man som lekte med sin labrador, en familj som var ute och gick med sina åtta bran och man som såg ut som en spratteldocka. Men kallt som bara den var det!      


Nu har jag lyssnat på Etta James och ätit tomatsoppa. Ska nog unna mig lite tv eller film, lär bli kung fu panda!     


Av Pernilla - 10 februari 2010 22:50

har inte panik inför tentan på måndag, har mer slutat tänka på att det är en tenta påväg, det får liksom inte plats där inne i huvudet, för där finns bara tal och organsíska mekanismer :S


Och inte kan man tänka att snart är det över heller, för dagen efter tentan har vi labb. Eländet bara fortsätter hela terminen :S


Men jag har gett mig katten på att få minst en 3:a på kursen!

....man ska ju sikta mot stjärnorna!


natti natti  

Ovido - Quiz & Flashcards