Alla inlägg under september 2010

Av Pernilla - 29 september 2010 22:37

En liten snabb uppdatering bara för att det var evigheter sedan jag skrev.


Idag har jag vart med en del av superhjälteflickorna för att plugga statistik, äta pizza och se på kultkalendern Trolltider! Det var superkul och faktiskt (trots en del flum) konstruktivt. Även om jag inte hann så många tal som jag hade velat så hann jag mer än om jag hade suttit hemma själv. Verkar ju inte kunna ta tummen ur arselt just!


Åkte ner till SJ-butiken för att kräva tillbaka lite pengar så nu e det bara att vänta och hålla tummarna. Tror i för sig inte att dem kan säga nej till sin egen resegaranti när man vart tvungen att vänta på tåget i en och en halv timme.


Just nu är det mycket i skolan och mycket runt omkring så jag vet knappt var jag ska ta vägen. Tanken är dock att jag ska åka med vimmerbytjejerna hem den 8 okt och förhoppningsvis även helgen efter om plugget medger. Måste ju faktiskt ta mig mer tid till det nu när det börjar bli lite krångligare känner jag.


Nehe nu får man nog krypa ner i sängen för att kunna ta nya tag i morgon :P



Who says I can't be free
From all of the things that I used to be
Rewrite my history
Who says I can't be free

 

-who says /John Mayer

Av Pernilla - 20 september 2010 08:34

Nu är man tillbaka i Uppsala efter en mycket trevlig helg på öland. Hann med både kalmar FF-klacks upptakt och 20års firande i Tävelsrum   

Tyvärr var vägen dit något jobbig och SJ lyckas som vanligt få en hel del missnöjda resenärer. Ska kräva tillbaka min pengar, att sitta i Alvesta och vänta på ett tåg som går en halvtimme efter den tid då jag beräknades vara framme i kalmar var ingen höjdare!


Resultatet av årets val är så gott som avgjort och jag är i chock! Hur kom SD in i bilden?  Jag kan så här i efterhand se hur de andra partierna tabbat sig genom att inte själva va klarar med var dem står i frågan och på så sätt fått några av SD:s röster. Men trots det. Under valvakan förklarade en "veta-sig-påare" att många länder i EU har ett främlingsfientligt parti i riksdagen, men det finns en stor skilland mellan dem och SD. Dessa partier grundar sig ofta ur något annat och har senare blivit främlingsfientliga. SD är ursprungen ur en nynazistisk rörelse och har bara blivit lite rumsrenare. (enligt SvD:s ledarskribent)  


Uppenbarligen finns det många i sverige som tycker att debatt om sveriges invandringspolitik behöver tas, nu kan vi bara vänta och se om detta verkligen var rätt sätt att gå.   

Av Pernilla - 14 september 2010 09:04

Jag är född och uppvuxen bland glesbyggdens folk.

Jag är en lantis, bonnig och lite naiv.

För ett år sedan flyttade jag till storstan, jag tog del av era seder och riter. Min öländska har mattats av och jag träffar inte lika ofta de jordnära ölänningarna.

Men tro inte att detta betyder att jag inte längre älskar tystheten i en skog, tro inte att det inte betyder att jag har glömt var maten på mitt bord kommer ifrån. Tro inte att jag sluta älska dans på logen och dansbanan eller att jag inte längtar efter de öländska kroppkakorna.

Jag är ölänning i hjärtat, men mer än så är jag en bonnatös.

Jag älskar att höra kossorna råma, tröskan slå och tillfredställelsen av att det hårda jobb man lagt in kommer ut som mat och glädje till alla, människa som fä.


Det är kanske jag inte förstår otacksammheten som man möts av i stan. Bonne används som synonym till idiot och jag står kvar och frågar mig själv om ni inte vet vad vi, bönner, gör för er. Hur mycket vi sliter för brödet på era bord, mjölken i era glas och köttet på era tallrikar. Det är inget glamoröst jobb och inte heller blir man rik.

 Nej, istället gör dem det därför att dem ser det värdefulla i att se ett frö gro för att kunna ge mat åt hundra, att ha när- och svenskproducerade produkter, där vi själva kan bestämma vilka regler som gäller, tex. att alla kor ska gå ute på sommaren, att inga suggor får vara fixerade eller att djur inte ska proppas full med antibiotika för att vinsten ska bli högre.


Att dessa regler ska gälla verkar självklart för alla, men att betalat några extra slantar för att dessa lagar ska gälla det verkar visst som något helt främmande.


glesbygdens folk är en stor del av sveriges och eran välfärd. Vi är människor med hjärtat på rätt ställe som håller fast med näbbar och klor för att det vackra (och i era ögon kanske stillsamma), arbetsamma livet på landet som vi älskar så mycket.

Av Pernilla - 6 september 2010 21:32

insåg för någon dag sedan att jag lånat fel bok på biblioteket, men det gör inget för jag har ingen tid att läsa trots allt:P

Idag har jag varit duktig och hunnit med att plugga trots allt. Blev dock väldigt förvånad att flygbiljetterna hem den 17sep är slut! Så får ta tåget till kalmar och flyget tillbaka till sthlm.


Veckan som gått har varit hektiskt. Jag och faddrarna har hunnit med campusrundvandring, pensionärskryssning, grillkväll med utgång på värmlands med småttingarna. Men småttingarna själva har ju rusat runt på mycket mer. Det är nästan att man blir imponerad över att man själv klarade av det för ett år sedan.


I lördags var det sångboksmiddagen som jag tycker är den roligaste middagen på hela året. Man får träffa dem nya småttingarna och sina landskapsvänner (eller i mitt fall landskapsvännen). Mycket god mat och mycket skaka rumpa på kåren blev det. (å ja, en och annan snaps hanns också med mellan snapsvisorna) ;)


Nu är det dags att läsa klart om antibiotika och desinfektion innan jag stupar i sängs!

-------------------------------------

min fågel, min fågel

flyg din kos

jag har beslutat att frihet är till för alla

även för dig och mig

 


Av Pernilla - 5 september 2010 04:27

du min dröm,

passar inte i någon verklighet

vi har båda våra vägar att gå

dem korsars bara här

men vet att dina fotsteg sätter spår

vet att våra tankar blir en dröm

som etsas fast i min verklighet

 

Sångboksmiddagen -10

Av Pernilla - 4 september 2010 00:39

Det är en natt som denna

du borde veta att jag älskar dig

livet leker

dans och musik

glädje och lycka

 

En natt som denna

när den underbara glädjen

känslan av själslig lycka

borde delas

 

då märks det så tydligt att du saknas mig

att glädjen vore dubbel om du var här

lättnaden din famn skänker finns inte där

 

att få sprida min glädje genom dig

fullbordar mig

 

Så en natt som denna

borde du veta att jag älskar dig

för du saknas mig

Av Pernilla - 2 september 2010 14:26

Sitter här och smuttar på en kopp te och myser innan jag ska sätta igång med statistiken. Börjar långsamt komma in i vardagen igen. Men riktigt, riktig vardag blir det nog inte förän efter småttingveckorna, som våra insparksveckor heter.


Ikväll blir det en tur till Cinnas matte med dem andra superflickorna för att dricka rosévin och planera. Ska bli kul att äntligen träffa det lilla bussfröet Cinna :P


Måste börja ta tag i mitt träningsliv igen. Ska skaffa mig årskort på friskis och svettis samt lägga om kosten lite. Gå ifrån chokladboll på rasten till hemmagjord müsli på morgonen tänkte jag. Jag brukar må en hel del bättre när jag lyckas hålla det. Hört att tricket är att hålla sig (helt utan undantag) en hel månad så släpper sötsuget sen. Men det kommer jag ju aldrig lyckas med som den lilla sötgris jag är xD

 

Men en vecka som denna så får jag gotta ner mig med te, choklad och en god bok om jag vill, så det så! ^^


River Flows In You

Ovido - Quiz & Flashcards